Imena Dženneta (Ibn Kajjim El-Dževzijje)

Džennet ima svoja imena, kao što i Uzvišeni Gospodar ima svoja lijepa imena. Također, Njegova knjiga ima svoja imena, i Njegov poslanici, i Sudnji dan, kao što i Džehennem ima svoja imena.

Džennet je najpoznatije ime za takvo prebivalište i za sve što ono obuhvata – od raznih blagodati, užitaka, sreće, radosti za oči. Sama riječ džennet u svojoj osnovi označava nešto što je prekriveno i sakriveno. Odatle je izraz dženin (ono što je začeto u utrobi), jer je skriveno u trbuhu; kao i izraz džini, zato što predstavlja svijet koji je skriven od naših očiju; ili izraz medžnun (lud), zato što je um takvog prekriven; ili iraz el-džan, kojim se označava mala i tanka zmija.

Po tom osnovu je i bašča (bustan) dobila ime džennet,

jer njenu unutrašnjost prekriva drveće. Odnosno, baščom se naziva mjesto koje je potpuno prekriveno zelenilom I stablima raznovrsnim.

Stoga je i štit u arapskom jeziku nazvan džunet.[1] U tom kontekstu Uzvišeni kaže: “Zaklanjaju se iza zakletvi svojih, pa odvraćaju od Allahova puta; njih čeka sramna kazna.”[2] Ovaj izraz upotrebljava se i sa kesrom – džinnet, kao i u riječima Uzvišenog: “Od džina i od ljudi!” [3]

Jedna grupa mufesira kaže da se meleci nazivaju džinima, i kao dokaz navode riječ Uzvišenog: “Mnogobošci između Njega i džina srodstvo uspostavljaju, a džini odavno znaju da će oni koji tako govore u Vatru biti bačeni.” [4] Oni kažu da ovo proističe iz govora mušrika kako su meleci Allahove kćeri. Oni ovo smatraju odabranim mišljenjem, iz dva razloga. Prvo, zato što smatraju da je to porijeklo između Njega i meleka, a ne između džina i Njega. I, drugo: – Allahove riječi: “…a džini odavno znaju da će oni koji tako govore u Vatru biti bačeni,” znače da meleci odavno znaju kako će oni koji ovo govore biti izloženi patnji.

Ispravno je, međutim sasvim suprotno od onoga što ovi tvrde. Izraz džinnet označava džine, baš kao što Uzvišeni kaže: “Od džina i od ljudi!” Prema tome, po prethodnom ajetu postoje dva mišljenja. Mudžahid kaže da su nevjernici iz plemena Kurejš rekli kako su meleci Allahove kćerke, na što ih je Ebu Bekr upitao: “A ko su im majke?” Oni rekoše: “To su vođe, glavari džina.” El-Kelbi kaže kako oni tvrde da je Allah od džina uzeo drugu, i da je iz tog braka postao melek. Katade velik kako oni kažu da je to tazbinska rodbina džina.

Prema drugim mišljenju, čiji je pretstavnik El-Hasen, nevjernici su postali mušrici poput šejtana, zbog uspostavlajnja veze porijekla između Njega i džina. Ispravno je ono što tvrdi Mudžahid i neki drugi iz prvospomenute grupe. Što se tiče tvrdnje da su meleci Allahove kćeri i da su oni od džina, odnosno da među njima postoji srodstvo po rođenju, ta tvrdnja ne stoji. U pomenuotm ajetu spominje se da džini dobro zjaju kako će oni koji tvrde biti izloženi patnji. To isto tvrdi i Mudžahid, koji kaže da, kada bi između Njega i njih bilo ikakvog srodstva, oni, po toj logici, ne bi dolazili na Polaganje računa. Tako Uzvišeni kaže: “I Jevreji i kršćani kažu: ‘Mi smo djeca Božija i miljenici Njegovi.’ Reci: ‘Pa zašto vas onda On kažnjava zbog grijehova vaših?’” [5] To što ih Uzvišeni kažnjava za počinjenje grijehe poništava njihovulažnu tvrdnju da su Njegovi miljenici.

Ovaj je ajet najjasniji dokaz da se može poništiti mišljenje mušrika, koji tvrde da postoji somenuto srodstvo.

Drugo ime – Darus-selam (Sigurno prebivalište)

Ovo ime Allah je upotrijebio u nekoliko ajeta: “Njih čeka Kuća blagostanja u Gospodara njihova.” [6] Ili: “Allah poziva u Kuću mira i ukazuje na Pravi put onome kome On hoće.” [7]

Džennet doista zaslužuje ovakvo ime, jer to je prebivalište sigurno od raznih belaja, bolesti i neugodnosti. To je Allahova kuća, a i jedno od Njegovih lijepih imena, Es-Selam. Allah je Džennet učinio sigurnim i zaštitio njegove stanovnike: “Pozdrav njihov; ‘Mir vama!’” [8] “-I meleci će im ulaziti na svaka vrata: ‘Mir neka je vama, zato što ste trpjeli.’” [9]

Uzvišeni Gospodar odozgo im šalje pozdrave, kako Kur’an kaže: “U njemu će imati voća, i ono što budu željeli. ‘Mir vama!’ – bit će riječi Gospodara Milostivog.” [10] Kasnije će biti spomenut hadis od Džabira, u kojem će biti govora o pozdravu Uzvišenog upućenom stanovnicima Dženneta, i Njegovom obraćanju njima. U Džennetu neće biti razvratnog govora i neistine, kao što Uzvišeni kaže: “U njima prazne besjede neće slušati, već samo: ‘Mir!’” [11]

Što se tiče ajeta: “A ako bude jedan od onih koji su sretni, pa, pozdrav tebi od onih koji su sretni,”[12] mislim da je njegovo značenje, iako Allah zna najbolje, sljedeće: Pozdrav tebi koji dolaziš sa dunjaluka, jer si u društvu sretnika koji su spašeni od dunjaluka i njegovih nesnosnih trenutaka od Džehennema i njegove patnje. Takav će se obradovati spasu, kad sa dunjaluka otputuje Allahu, kao što melek obraduje njegovu dušu kad joj, dok je uzima, govori: “Raduj se pobjedi, miomirisnom cvijeću i Gospodaru koji nije na tebe srdit.” Ovo je prvi čime će vjernik biti obradovan na ahiretu.

Treće ime – Darul-huld (Kuća vječnosti)

Takav naziv Džennet ima zato što njegovi stanovnici nikada iz njega neće biti iseljeni, kao što Uzvišeni kaže: “…bit će to dar koji će neprekidno trajati.”[13] Ili: “To će, doista, blagodati Naša biti, koja nikada neće prestajati!”[14] Ili: “S plodovima kojih uvijek ima i s trajnom hladovinom.” [15] Ili kao što kaže: “Oni odatle nikada neće izvedeni biti.” [16] Kasnije će, ako Bog da, biti riječi o neispravnim tvrdnjama džehmija i mu’tezila, prema kojima će Džennet nestati, odnosno, prema kojima će i njegovi stanovnici biti s njim stopljeni, tj. nestati.

Četvrto ime – Darul-mekame (Vječno boravište)

Uzvišeni kaže: “Hvaljen neka je Allah – govorit će – Koji je od nas tugu odstranio – Gospodar naš, zaista, mnogo prašta i blagodaran je – Koji nam je, od dobrote Svoje, Vječno boravište, gdje nas umor neće doticati i u kome nas klonulost neće snalaziti.” [17] Mukatil kaže: “Bit će smješteni u Kuću vječnosti. U njoj će zauvijek boraviti i nikada iz nje neće izaći.”

Peto ime – Džennetul-me’va (Dženetsko prebivalište)

Uzvišeni kaže: “Kod kojeg je dženetsko prebivalište.” [18] Ibn Abbas kaže: “To je Džennet u kojem prebivaju Džibril i meleci.” Mukatil i kelbi kažu: “To je Džennet u kojem prebivaju duše šehida.” Ka’b kaže: “To je Džennet u kojem su zelene ptice koje na svojim krilima nose duše šehida.” Aiša, r.a., i Zerr b. Džejš kažu: “To je samo jedan od mnogobrojnih Dženneta.” Istina je da je to jedno od imena Dženneta, kao što Uzvišeni kaže: “Onda će onome koji je obijestan bio i život na ovome svijetu više volio, Džehennem prebivalište postati sigurno. A onome koji je pred dostojanstvom Gospodara svoga strepio i dušu od prohtjeva uzdržao, Džennet će boravište biti sigurno.” [19] I On kaže: “Vatra će vaše boravište biti.” [20]

Šesto ime – Džennatul-‘adn (Edenski vrtovi)

Kažu da je ovo ime jednog od brojnih Dženneta. Međutim, tačno je da je ovo ime za više Dženneta. Uzvišeni kaže: “U edenske vrtove koje je Milostivi robovima Svojim obećao zato što su u njih vjerovali ia nisu ih vidjeli – a obećanje Njegovo će se doista ispuniti.”[21] I kaže: “…edenske perivoje u koje će ući, u kojima će se zlatnim narukvicama, biserom ukrašenim, kititi, a haljine će im, u njima, od svile biti.”[22] Uzvišeni, također, veli: “…i u divne dvorove u edenskim vrtovima; to će biti uspjeh veliki.” [23] I sam izraz ‘adn upućuje na boravak i trajnost. Kada se u nekom mjestu nastani, kaže se: ‘adene bil-mekan. Ili, ‘adentul-belede – trajno sam se nastanio u nekoj državi. Arapi za devu koja se na nekom mjestu zaustavi i ne napušta ga kažu: ‘adenetil-ibilu. El-Dževheri kaže: “Izraz džennatu ‘adn (edenski vrtovi) označava trajni boravak. Odatle je i izraz ma’din (nutrina zemlje, duše), kojim se označava mjesto u kojem ljudi trajno borave, i ljeti i zimi. Središte svake stvari je njen ma’din.”

Sedmo ime – Darul-hajevan (Kuća stvarnog života)

Uzvišeni kaže: “Život na ovome svijetu nije ništa drugo do zabava i igra, a samo onaj svijet je – život, kad bi samo oni znali!” [24] Prema tumačenju mufesira, ajet u kojem stoji: “…a samo onaj svijet je – život.” (ve inne darel-ahirete lehijel-hajevan), glasi tako jer to je život, kako kaže El-Kelbi, u kjoem nema u miranja. Ez-Zudžadž kaže: “To je trajni, vječni život.”

Osmo ime – Firdevs

Uzvišeni kaže: “Oni su dostojni nasljednici, koji će Džennet (Firdevs) naslijediti, oni će u njemu vječno boraviti.” [25] I kaže: “Onima koji budu vjerovali i dobra djela činili – dženetske bašče (Firdevs) prebivalište će biti.” [26] El-Firdevs je ime koje se upotrebljava za Džennet u cjelini. Ono, u osnovi, znači bašča, kao i riječ bustan. Ka’b kaže da je to bašča u kojoj je grožđe. Neki kažu da ovo ime označava najuzvišenije i najbolje mjesto u Džennetu. El-Lejs kaže: “firdevs je Džennet u kojem su loze (grožđa).” Dahhak kaže da je to Džennet okružen drvećom, i to je izbor El-Muberreda. On kaže: “Firdevs je, kako sam čuo da Arapi upotrebljavaju ovu riječ, bašča isprepletena drvećem a najviše lozom grožđa.” Mudžahid kaže: “To je bašča (bustan). Ova je riječ pozajmljenica u arapskom jeziku, a znači bašča u kojoj se nalazi sve što se nalazi u drugim baščama.

” Deveto ime – Džennatun – ne’im (Bašče uživanja)

Uzvišeni kaže: “One koji budu vjerovali i dobra djela činili, doista čekaju Bašče uživanja.” [27] Ovo ime obuhvata sve Džennete, u kojima se uživa u jelu, piću, odjeći, prizorima, ugodnim mirisima, prostranim odajama i drugim, nama znanim i neznanim, vrstama užitaka.

Deseto ime – El-Mekamul-emin (Sigurno boravište)

Uzvišeni kaže: “A oni koji su se Allaha bojali, oni će na Sigurnu mjestu biti.” [28] Ovdje je riječ o mjestu sigurnom od svakog uznemiravanja, bolesti, ili bilo kakve neugodnosti. To je mjesto koje je sigurno od prolaznosti, prpasti i svakog vida nedostatka. Njegovi stanovnici će u njemu biti sigurni od izgona, teškoća, nespokoja i neprijatnosti. To je el-beledul-emin – sigurna zemlja, u kojoj su njeni stanovnici sigurni od onoga od čega se drugi u svojim mjestima boje. Razmisli o tome kako je On, slavljen neka je, izraz el-emin upotrijebio u slijedećem kur’anskom ajetu: “A oni koji su se Allaha bojali, oni će na Sigurnu mjestu biti.” Ili, kad je rekao: “U njima će moći sigurno koju hoće vrstu voća tražiti.” [29] Ovdje je riječ o sigurnosti mjesta i sigurnosti od oskudice u hrani. Stanovnici Dženneta neće se bojati da će im se bilo šta ružno desiti, ili da će iz njega morati izaći, niti će se bojati smrti.

Jedanaesto i dvanaesto ime – Mak’adu sidk ve Kidemu sidk

(Mjesto u kome će biti zadovoljni, i Mjesto sidka –iskrenosti) Uzvišeni kaže: “Oni koji su se Allaha bojali bit će u dženetskim baščama i pored rijeka, na mjestu u komke će biti zadovoljni, kod Vladara Svemoćnoga.” [30] Džennet je dobio ime Mjesto sidka – iskrenosti, zbog toga što u njemu vjernici dobiju sve što im je obećano. U arapskom jeziku se kaže: mevedetun sadika – iskrena ljubav, ako je riječ o ljubavi koja je trajna i postojana. Ili, kelamun sadik- iskren govor, ako se iz njega dobije ono što se želi. Također, iskren govor znači i iskrenost u djelu i radu, tj. kada djela potvrđuju riječi. Nasuprot tome stoje laž i neistina, koji ništa ne predstavljaju.

Neki su izraz kidemu sidk protumačili kao Džennet, kao djela na osnovu kojih se može steći Džennet. To je prednost koja je od Allaha podarena, kao Poslanik preko kojeg su ljudi upućeni da sve to steknu. Njima je obećana lijepa nagrada od allaha. Oni su ispunili ono što im je On preko poslanika Svojih kazao, i zatim je pripremio nagradu na Sudnjem danu. Kur’anski izraz lisanu sidk[31] (da me po lijepom spominju) jest iskrena zahvalnost ljudi koja iza Ibrahima, a.s., ostaje zbog onoga što je učinio.

Također, kur’anski izrazi: medhalu sidk i mahredžu sidk[32], označavaju situacije u kojima čovjek bude prepušten Allahu, kada Mu iskreno povjeri svoj hal, kada negdje dolazi i kad odlazi. Ovo je jedna od najkorisnijih dova koju čovjek upućuje Dragom Bogu. Čovjek stalno negdje odlazi, ili odnekle dolazi. Kad god njegov dolazak i odlazak budu iskreno u ime Allaha, on će biti u Allahovom zadovoljstvu i zaštiti. A Allah je Onaj od Koga treba tražiti pomoć.

islam24h.net
Noviji Stariji