Jedan Ramazanski dan pruža veliku priliku za približavanje Allahu Uzvišenom, sa pokornošću i raznim ibadetima, pa tako dobra djela i nagrada budu veći.U ovom tekstu bit će uopšteni govor o nekim ibadetima koje bi svaki postač trebao da praktikuje u vremenu u kojem je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preporučio da se rade.
Od Allahove blagodati prema nama je i to što nam je uredio dan i noć sa onim što nam je propisao od dnevnih namaza, tako da će ovaj program biti raspoređen po namaskim vremenima, kao što slijedi:
Prije zore
1-Sunnet je ustati na sehur, zbog preporuke Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, kao što je u hadisu Enesa b. Malika, radijellahu anhu:”Sehurite, jer doista je u sehuru bereket.” (Muttefekun alejhi). Od sunneta je da se sehuri pred samu zoru, zbog mnogobrojnih hadisa, od kojih je i hadis Zejd ibn Sabita u kojem kaže: “Sehurili smo sa Allahovim Poslanikom, pa je ustao da klanja namaz, pa sam upitao Zejda: „Koliko je bilo između ezana i sehura?“, pa je odgovorio: „Period u kojem se može proučiti pedeset ajeta.“ (Buharija), pa je možda od mudrosti u odgađanju sehura do pred zoru, da se postač ojača za post, a također ako bi poranili sa sehurom, postojala bi bojazan da se prespava sabah namaz.
2-Iskoristiti vrijeme od sehura do zore za učenje dove i istigfara, na što ukazuje hadis Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem:”Naš Gospodar se spušta na dunjalučko nebo u zadnjoj trećini noći, pa kaže: ‘Ima li ko da me doziva pa da mu se odazovem!?’, ‘Ima li ko da nešto traži pa da mu dam!?, ‘Ima li ko da traži oprosta pa da mu oprostim!?’” (Muttefekun alejhi)
3-Klanjati vitr namaz ako se nije klanjao za imamom. Od Aiše, radijellahu anha, se prenosi da je rekla:”Klanjao bi Poslanik sallallahu alejhi ve sellem noćni namaz, pa bi završavao vitrom.”(Muslim)
4-Zadnjih deset noći Ramazana provoditi u mesdžidu, klanjajući noćni namaz u džematu, sa dugim ruku’om i sedždama.
Poslije zore
1-Kada postač utvrdi da je nastupila zora, ostavlja hranu i piće. Od Abdullaha b. Omera se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao:”Zaista Bilal uči ezan noću, pa jedite i pijte sve dok ne čujete ezan Ibn ummi Mektuma.”(Muttefekun alejhi)
2-Sunnet je ponavljati za mujezinom dok uči, potom proučiti dovu poslije ezana koja je prenešena u hadisu od Džabira b. Abdullaha, da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:”Ko kaže kada čuje ezan: Allahumme Rabbe hazihi’d-da’veti’t-tammeh, ve’s-salati’l-kaimeh, ati Muhammedeni’l-vesilete ve’l-fadilete, veb’ashu mekamen mahmuden ellezi ve’adteh (Allahu moj, Gospodaru ovog savršenog poziva i nastupajućeg namaza, podari Muhammedu ‘El-Vesile’ i ‘El-Fadile’, i proživi ga na hvale dostojnom mjestu koje si mu obećao), zaslužio je moj šefat na Sudnjem danu.“(Buharija)
3-Klanjati dva rekata sabahskog sunneta, učeći suru Kafirun na prvom rekatu, a suru Ihlas na drugom. Na vjerniku je da vodi brigu o sabahskim sunnetima, jer ih Poslanik, alejhi selam, nije ostavljao ni kući ni na putu. Prenosi se od Aiše, radijellahu anha, da je rekla:” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije držao ni jednu nafilu tako čvrsto kao što su to dva sabahska sunneta.”(Muttefekun alejhi)
4-Muškarci će obavljati sabah namaz u džematu i poraniti u džamiju. Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Kada bi ljudi znali vrijednost ezana i prvog safa, a zatim morali kockom određivati ko će ezaniti, ili u prvi saf stati, oni bi to činili; kada bi znali vrijednost ranjenja na namaz, oni bi se u tome natjecali, a kada bi znali vrijednost jacije i sabah – namaza, oni bi na njih dolazili, pa makar pužući.”(Muttefekun alejhi)
5-Doviti, zikriti ili učiti Kur’an do početka namaza.
6-Ostati u mesdžidu do izlaska sunca. Od Džabira b. Semure se prenosi da je rekao:”Ostajao bi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na mjestu gdje je klanjao, sve dok sunce nebi izašlo.”(Muslim) Ovo vrijeme se treba iskoristiti sa učenjem Kur’ana i ostalim zikrovima: tesbih, tekbir, tehlil i istigfar.
7-Klanjati dva rekata, 15 minuta poslije izlaska sunca, želeći time nagradu umre i hadža, zbog hadisa Enesa b. Malika, radijellahu anhu, u kojem se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao:”Ko klanja sabah namaz u džematu, potom sjedne spominjući Allaha Uzvišenog, sve dok sunce ne izađe, potom klanja dva rekata, imat ce nagradu hadža i umre, potpuno, potpuno.” (Tirmizi, a šejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim)
Poslije izlaska iz mesdžida
1-Odspavati dok se ne krene na posao ili u školu, pritom učeći dove prije spavanja prenešene od Poslanika,sallallahu alejhi ve sellem, nadajući se nagradi.
2-Klanjati duha-namaz (pa makar i dva rekata). Ebu-Zerr, radijellahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve selleme, rekao: “Svaki dan čovjek osvane dužan podijeliti sadaku za svaki zglob i svaku kost svoga tijela: svaki tesbih (izgovor riječi subhanallah) jeste sadaka, svako izgovoreno “elhamdulillah” je sadaka, svako “la liahe illallah”je sadaka, svaki tekbir je sadaka, naređivanje na dobro je sadaka i zabranjivanje zla je sadaka. Sve to nadoknađuje klanjanje dva rekata duha-namaza.” (Muslim)
3-U svom odlasku na posao ili tražeći znanje, nadati se nagradi, zbog hadisa u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže:”Niko nije pojeo bolju hranu od one koju je stekao svojim rukama. Zaista se Allahov poslanik Davud, alejhi selam, hranio imetkom stečenim svojim rukama.” (Buhari) Također kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem:”Ko krene putem sticanja znanja, Allah će mu olakšati put do Dženneta.” (Muslim)
4-Spominjati Allaha Uzvišenog tokom čitavog dana.
Prije i nakon podne-namaza
1-Ko nije vezan za posao ili školu, kao što je veliki broj žena, ili ko je na raspustu ili godišnjem odmoru, ustat će prije podne da klanja duha namaz.
2-Ponavljati za mujezinom i proučiti dovu poslije ezana. Klanjati 4 rekata podnevskih sunneta, klanjati farze u džematu, proučiti zikr poslije namaza, a poslije toga klanjati 2 ili 4 rekata (što je bolje). Kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko klanja dvanaest rekata dobrovoljnog namaza, u toku dana i noći, Allah će mu sagraditi kuću u Džennetu.” (Muslim) Zatim ostati u džamiji i proučiti nešto od kur’ana.
Od ikindije do pred zalazak sunca
1. Ponavljati za mujezinom dok uči ezan, zatim klanjati 4 rekata. Prenosi se od Ibn Omera da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:”Allah se smilovao onome ko klanja 4 rekata prije ikindije.” (Ebu Davud, šejh Albani ga je ocijenio dobrim) Zatim će klanjati farze u džematu.
2. Ostati u džamiji radi učenja Kur’ana.
3. Briga o kućnim i porodičnim potrebama. Muž će voditi brigu o nabavci i ostalim potrebštinama, dok će žena pripremati hranu bez pretjerivanja i rasipanja, i na taj način sticati dobra djela, a ujedno iskoristiti vrijeme slušajući poučno predavanje ili Kur’an.
4. Organizovanje zajedničkih iftara (u kući, džamiji ili drugim mjestima)
5. Oni koji su zaposleni ili studiraju naći će vremena za odmor i učenje Kur’ana.
Poslije zalaska sunca
1.Čekajući iftar, svjesni odziva Allahovoj naredbi, postači će provesti ovo vrijeme u dovi.
2. Kada zauči ezan poželjno je požuriti sa iftarom. Od Sehla b. Sa’da se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, rekao:”Ljudi će biti u dobru sve dok budu žurili sa iftarom.” (Muttefekun alejhi) Od sunneta je iftariti se neparnim brojem hurmi, ili vodom ako postač nema hurmi. Prije jela ćemo spomenuti bismillu i dovu koja je prenešena od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem:”Zehebe-z-ameu vebtelleti-l-’uruku ve sebete-l-edžru in ša-Allah” (Nestala je žeđ, natopile se žile, a nagrada je osigurana, ako Allah htjedne).
3. Ponavljati za mujezinom i proučiti dovu poslije ezana.
4. Obaviti akšam-namaza u džematu, potom klanjati akšamske sunnete.
5. Proučiti večernji zikr, u slučaju ako se nije proučio prije akšama.
6. Iftariti sa porodicom, uz zahvalu Allahu što je dozvolio da ispostimo taj dan.
7. Između akšama i jacije ćemo dovršiti jelo, a ostatak vremena iskoristiti slušajući korisno predavanje, priču o nekom ashabu, nekom događaju iz životopisa Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ili nekoj drugoj aktivnosti.
8. Priprema za jaciju i teravih-namaz (muškarci će se namirisati), i ići pješke do džamije nadajući se nagradi za svaki korak.
Poslije jacije-namaza
1.Nakon klanjanja jacije-namaza u džematu, klanjati jacijske sunnete, zatim obaviti teravih-namaz u potpunosti, također u džematu. Jedna od odlika Ramazana jeste i teravih-namaz. Od Aiše,radijellahu anha, se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao jedne noci u džamiji, pa je za njim klanjala skupina ashaba. Sljedeće noći broj klanjača se povećao. Treće ili četvrte noći su se skupili, ali Poslanik nije izašao da klanja. Kada je osvanulo reče im: “Vidio sam da ste se sinoć okupili, ali me spriječila bojazan da vam se ne propiše kao farz. A to je bilo u Ramazanu.” (Muttefekun alejhi) Poslije smrti Poslanika,sallallahu alejhi ve sellem, kada je nestalo bojazni da će teravih-namaz biti propisan, Omer, radijellahu anhu, je vidio da ljudi u džamiji klanjaju pojedinačno, pa je rekao:”Bilo bi bolje kada bi klanjali za jednim imamom”, pa je postavio Ubejja b. Ka’ba, radijellahu anhu, kao imama. Za provođenje noći u ibadetu, obećana je velika nagrada. Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem:”Ko provede Ramazan, klanjajući noćni namaz, vjerujući i nadajući se, bit će mu oprošteni prijašnji grijesi.” Riječ “vjerujući” znači, vjerujući u Allaha i ono što je obećao, a “nadajući se” znači, nadajući se nagradi, i sve to bez pretvaranja pred ljudima.
2. Ne napuštati teravih-namaz sve dok imam ne završi posljednji rekat, kako bi bila upisana nagrada klanjanja čitave noći, zbog hadisa kojeg prenosi Ebu Zer, radijellahu anhu, u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže:”Zaista se čovjeku, koji klanja za imamom sve dok ne završi, upiše nagrada klanjanja čitave noći.” (Ebu Davud, šejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim)
3. Kada imam preseli na vitr-namazu, pohvalno je proučiti sljedeću dovu:”Subhane-l-meliki-l-kuddus.” Tri puta, stim da se oduži treći put.
Od poslije teravih-namaza do sehura
Mnogi postači provode čitavu noć, ili u dozvoljenim, ili u zabranjenim stvarima, što biva uzrokom da prespavaju većinu dana, pa im iz tog razloga bivaju uskraćena mnoga dobra djela. Neki provode noć čineći zabranjena djela, ogovarajući ili ismijavajući druge, prenoseći tuđe riječi, slušajući muziku, gledajući razvratne filmove, čitajući razne časopise od kojih nema koristi, kako na ovom svijetu, tako ni na ahiretu, izlazak u razne trgovačke centre bez potrebe i gubljenje vremena na bilo koji način. Vjernik će umjesto toga provoditi vrijeme korisnim stvarima i time steći nagradu.
islam24h.net
Objavi komentar